BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

lagu itu indah .

30 December 2010

Pnt2!!!!!Acul pnye psl la ni..

salam pembuka bicara...


ari nie mmg pnt..mne la x pnt lau dh dri kul 11 pagi smpai 5 ptg jln2 kt kote...huhu..kota tinggi jek...tmpt yg sme jek lak uh..huhu...cerewet tol dak kecik nie...nk ksut b'tali la ap la..dh tau la ksut b'tali  tuh thp menengah...nty mnyush kan org nk soh ikt an tali la..ukn reti ikt cndrik...mule2 g antar ayh g dialysis at saujana,,den urus kn urusn ibu lu,.,,g pejbt tnh n bank islam nx byo cek duit dialysis...pz uh g wt crmin mate sy...huhuhu(thun dpn kene la kai crmin mate)...nk wt cm ne kan,,,cpe soh dok blkg2...(nk wt cm ne dh ckgu yg sroh kn)..hehehe..pz tuh beli bju skolh agame acul...pz uh crik ksut ye...kt hoover la...kdai ap ntah...hwa thai la...dh byk lgi la..las2 pnt dh crik...nk g potong rmbut,,org nye lak x de...g solat lu...pas uh bru g gnting rmbut(acul)...dh siap smbung crik ksut dak kecik nie....las2 ibu dh pnt...acul beli jek ap ad...las2 dye pilih ksut B.FIRST...nsib bek ad saiz...lau x thun dpn acul x de ksut la...huahuahua...dh beli uh g amek ayh blek...troz blek uma...


THE END...

29 December 2010

Wanita insan Hebat


Pelbagai persoalan tentang wanita sering dikemukakan dan diulas serta menjadi isu utama perbincangan sejak berdekad yang lalu. Malah perdebatan hal-hal yang berkaitan wanita semakin hangat diperkatakan seiring dengan perkembangan zaman. Sungguh hebat seorang wanita, nama dan statusnya juga turut tertulis di dalam al-Quran serta sering disebut dalam lipatan sejarah.

Khadijah isteri Rasulullah saw., Maryam ibu Isa as., Asiah isteri Firaun, Khaulah al-Azwar Penghayun Pedang Perang, Zainab al-Ghazali, dan ramai lagi tokoh wanita Islam yang gemilang. Termasuk juga wanita hebat yang melahirkan dan membesarkan kita.
Manusia yang mempercayai hakikat kehidupan, penciptaan alam, SUNNATULLAH, akan tahu dan faham bagaimana hakikat kejadian seorang wanita, penghidupannya, dan ke mana kesudahannya selepas kehidupan ini.
Lantaran itu, wanita seharusnya dan wajib tahu hakikat kejadian hidupnya, serta peranan dan tanggungjawabnya dalam kehidupan.

At-Tin



"Sesungguhnya Kami telah ciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka). Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tidak putus-putus."
(At-Tin, 95:4-6)
Wanita Pada Pandangan Barat
Peradaban Barat telah melabelkan wanita sebagai jantina yang berlawanan dengan lelaki yang lebih dikenali sebagai golongan yang menggoda, menawan, dan merangsang naluri jantina yang berlawanan dengannya.
Apa yang mereka inginkan dari wanita adalah sentiasa menjadi perhiasan mata, hati dan jiwa. Mereka hanyalah golongan pemuas nafsu lelaki.
Doktrin yang ditanam oleh Barat inilah yang menjadikan wanita pada hari ini sentiasa berlumba-lumba ke arah kecantikan luaran, perebutan cinta murahan, malah sehingga sanggup menggadaikan diri sendiri.
Perlabelan yang telah ditanda hargakan itu menyebabkan maruah dan kedudukan wanita berada di tangga "TOP WORST".
Malah golongan wanita ini diberikan penghargaan dan pingat tersendiri dalam menayangkan kecantikan, kemulusan dan keghairahan masing-masing kepada suatu benda yang tidak bernyawa seperti dalam mempromosikan sesuatu barang.
Wanita dijadikan sebagai model untuk melariskan barangan jualan daripada barang-barang kegunaan wanita sehinggalah kepada pengiklanan jualan kenderaan.
Rendahnya martabat wanita seolah-olah sama nilai dengan barangan yang diperdagangkan.
Fenomena eksploitasi wanita ini semakin meningkat dengan jajaran masa yang mendorong wanita membebaskan diri dari tanggungjawab asal hakikat penciptaannya iaitu sebagai isteri, ibu, pendidik generasi pelapis, serta sayap kiri perjuangan suami.
Eksploitasi ini berlaku sehingga wanita akhirnya telah memasuki "alam" lelaki yang bertentangan dengan fitrah asal kejadiannya.
Ahli Falsafah Socrates pernah berkata :
Kewujudan wanita menjadi punca utama krisis dan kemerosotan dunia. Mereka ibarat sebatang pokok beracun. Di luar nampak cantik, tetapi sebaik sahaja seekor burung memakannya, ia mati pada masa itu juga.
(Dipetik daripada buku: Apa kata Islam Mengenai Wanita Berpolitik)
Wanita Pada Pandangan Islam
Islam telah meletakkan maruah dan kedudukan wanita pada tempat yang mulia. Sungguh bertentangan dengan nilai dan eksploitasi yang ditunjukan oleh Barat.
Wanita pada sudut dan pandangan Islam terletak pada kedudukan yang tinggi, asli lagi harmoni. Maruah dan kehormatannya ditatang dan dijaga sebaiknya ibarat emas permata dan segala perhiasan yang tidak ternilai harganya.
Allah telah mewujudkan peranan antara lelaki dan wanita yang berbeza-beza namun kedua-duanya seiring penting. Tidak berperanan salah satu maka pincanglah semua.
Dalam pembentukan sebuah institusi kekeluargaan, tidak akan sempurna tanpa kedua-dua jantina ini.  Pembentukan masyarakat dan pembinaan peradaban Islam memerlukan wanita tampil menyumbangkan tenaga dan memainkan peranan sebagai sayap kiri lelaki. Tampil memimpin golongan wanita, turut memerah otak memikirkan kelangsungan strategi dakwah, mendidik generasi baru Islam malah turut serta menghayun pedang perjuangan.
Allah tidak memandang wanita dengan pandangan yang berat sebelah. Buktinya adalah, di dalam surah Al-Ahzab ayat 35.

al-Ahzab



"Sesungguhnya lelaki dan perempuan Muslim, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, Allah menyediakan untuk mereka ampunan yang besar."
Kewujudan artikel ini sebenarnya untuk menangkis beberapa pandangan dan persepsi kuno mengenai wanita.
Sehinggalah pada hari ini, doktrin yang ditanam oleh Barat tentang wanita adalah selemah-lemah kaum masih lagi bertapak di pemikiran. Pemikiran inilah yang menyekat dan membataskan kemampuan wanita secara halus.
Hakikatnya, wanita bukanlah ingin menyaingi lelaki. Wanita juga tidak perlu menukar watak menjadi tomboy untuk membuktikan kekuatan dan ketabahannya. Wanita juga tidak perlu menjadi ganas semata-mata tidak mahu dipandang lemah.
Wanita insan tabah. Dijadikan oleh Allah swt. dengan sifat yang lemah lembut. Sesuai dengan peranannya sebagai pendidik anak-anak.
Disaat terbentuknya bayi di dalam rahim dan kemudian dikandung selama sembilan bulan 10 hari, seterusnya kelahiran bayi telah membuktikan kehebatan dan ketabahan seorang wanita. Belum ditambah dengan kesabarannya dalam proses menyusukan dan mendidik anak sehinggalah mereka dewasa dan mampu berfikir dan berdikari sendiri.
Wanita Insan Tabah
Bagaimana pula wanita yang masih di peringkat remaja? Tidak hebatkah mereka? Tidak kuatkah mereka?
Ya, jawab dengan yakin bahawa remaja wanita juga insan tabah.
Di mana ukuran ketabahan dan kekuatan itu? 
Ukuran ketabahan itu adalah disaat mereka mampu melawan musuh-musuh dalam lipatan sendiri iaitu nafsu. Disaat hadirnya godaan-godaan syaitan, manusia dan seangkatannya, mereka melawan dengan keyakinan berpegang teguh pada ALLAH.
Perkembangan dunia yang pesat, pembangunan yang semakin global namun, wanita sedaya upaya membenteng diri dari terpengaruh dengan pelbagai godaan duniawi ini.
Melawan nafsu adalah jihad! Benar, inilah jihad yang perlu dipertahankan dalam diri setiap wanita. Dengan pendidikan dan tarbiyyah diri, yakinlah wanita yang dulu dipandang lemah merupakan insan hebat kerana mampu mempertahankan maruah sendiri daripada tergadai oleh godaan dunia. 
Lemah Lembut atau Lembik
Kebanyakan dari kita sukar untuk membezakan antara wanita bersifat lemah lembut dengan wanita yang bersifat lembik. Kita perlu faham istilah lembik dan lemah lembut adalah satu entiti yang berbeza.
Lembik adalah sifat negatif, manakala lemah lembut merupakan sifat positif bagi wanita.
Wanita yang lembik definisikan sebagai lemah, tidak mampu untuk hidup berdikari tanpa kebergantungan pada orang lain, penakut, serta tidak berupaya menghadapi cabaran. Ia lebih bersifat seolah mengada-ngada.
Berbeza pula dengan lemah lembut, menurut Profesor Meadley, wanita yang bersifat lemah lembut adalah wanita yang mempunyai hati yang kuat, bisa melentur namun sulit untuk dipatahkan serta mampu hidup berdikari. 
Lantaran perbezaan definisi inilah maka kaum wanita perlu memahami sifat yang bagaimanakah yang perlu dimiliki untuk menjadi wanita sejati, yang mampu menggoncangkan dunia.
Fitrah seorang wanita untuk memiliki sifat lemah lembut. Lemah lembut merupakan kekuatan kaum wanita. Wanita yang memiliki sifat inilah yang dimaksudkan dalam peribahasa Melayuyang berbunyi "Tangan Yang Menghayun Buaian Mampu Menggoncang Dunia".
Andalah apa yang anda fikirkan. Kuat atau lemahnya anda adalah dari apa yang anda fikirkan. Peganglah hati supaya anda tidak mudah merasa lemah. Paculah kekuatan diri dengan teguhkan kebergantungan pada Allah, kerana kekuatan hati dan kecekalan jiwa datang daripada-Nya.

28 December 2010

thank!!!

Salam pembuka bicara..

sy nk ucap terima ksih byk2 kpde pelangi AKA ain yg byk tlong sy ubh blog sye ini,,,thanx yaw friend..wlaupon kte xpena jmpe n knl gtu2 jek,,,tpi sy percaye awk...huhu


that gurl who help me!!!

nama~ siti nurain binti rahman
umur~ 13 tahun (2010)
tarikh lahir: 11 November 1997
stay: Felda air tawar 1,kota tinggi,johor


27 December 2010

Wedding: Bzz aka Hafidz dan Achik aka Fatmawati

salam pembuka bicara buat semua pembaca:
















pda 25/12/2010 merupakan hari perkhawinan antara abg ping dan kak chik belah lelaki...perkhawinan tersebut bertemakan pink+purple=???(x tau la nk ckp wrne ap tgok la sendiri ye)huhu...perkhawinan tersebut diadakan di Dewan Merak Kayangan di Kuala Lumpur...saya sgt kagum apabila melihat aturcara yg dibuat...sgt teratur dan menarik...sebelum majlis tersebut siap ada reseal lgi...wahhh..menarikkan...kami(saya,pika,kak ni,kak faezah,kak pp n akk) ley d'katekn mcm pengiring pengantin...wah sgt lawa gtu...

(harap maaf ye gmbr kak pp n akk x kelihatan)
mra photographer..huhu ;)
                                                                                  
manakala pengantin lame aka kak iza n abg ing jadi pengapit mereka,,,,kesian kan...huhu


mula2 perarakan pengantin masuk kedalam dewan bersama kami (dayang2 pengantin..huhu perasan),pengapit n kedua2 ibubapa kedua pihak...selepas itu bersanding n bacaan doa daripada bapa saudara pengantin...dan seterusnya bergambar antara pengantin n ibubapa dua pihak..seterusnya mkn berdamai...seterusnya acara memotong kek...huhu nice tu,,,

perarakan masuk ke dalam dewan

bersanding sambil berdoa

pembaca doa


bergambar ibubapa kedua2 pihak



makan berdamai..

acara memotong kek
hidangan buat para jemputan
buah tgn utk para jemputan (yg berisi kueh ibuku:london almound n black jack@bangkit)
buku scraf ucpn buat pengantin
  
sebelum saya mengundur diri saya minta maaf lau ad t'slh ckap ke or wt ever la...sorry ye..huhu...
wsalam..




23 December 2010

Layang-layang itu seperti manusia..


Salam pembuka bicara...bosan2 sy pon membuka minda untuk membuat cerpen..hayatilah!!!

 Di suatu petang yang sangat nyaman dan tenang, si kakak membawa adik kecilnya berjalan ke taman permainan berhampiran dengan rumah mereka.
Si adik yang berusia dalam lingkungan umur lima tahun kelihatan sangat gembira memandangkan sudah sekian lama si kakak tidak membawanya ke taman itu. Maklumlah, kakaknya baru sahaja dapat pulang bercuti.
Seperti biasa, si adik meminta kakaknya mengayunkan buaiannya. Si kakak menurut sahaja sambil mengayunkan buaian itu sedikit laju tetapi dengan penuh berhati-hati agar si adik tidak terjatuh. Sedang si kakak dan si adik sedang bercerita sambil bermain buaian, kelihatan sekumpulan anak muda ingin menaikkan layang-layang mereka di padang bersebelahan dengan taman permainan itu.
Si adik meminta si kakak membawanya melihat layang-layang itu. Dengan penuh sabar melayan telatah si adik, dia memimpin tangan adiknya menuju ke sebuah pohon yang rendang di tepi padang itu. Kelihatan layang-layang itu terbang tinggi sekali. Lama juga bertahan, namun tidak lama selepas tu, ia terus jatuh menyembah bumi. Layang-layang yang jatuh itu dinaikkan semula, dan juga dapat bertahan lebih lama daripada sebelumnya.
Adik : Cuba kakak tengok layang-layang tu. Cantik kan?
Kakak : Cantik. Tapi kan adik, walaupun ianya terbang tinggi, takkan kekal lama tau. Sebabnya nanti apabila angin sudah tiada, layang-layang itu akan jatuh. Sama juga macam kita.
Adik : Kita? Kakak dan adik ke? Tak sama pun.
Kakak : Hehe. Bukan camtu adik. Layang-layang itu ibarat seperti kita, manusia yang ada di muka bumi ini. Dalam hidup ini, ada masanya apabila kita ada semua benda yang kita nak, macam keluarga yang bahagia, kawan-kawan yang baik, makanan yang sentiasa sedap dan cukup, badan yang sihat, duit yang cukup, ilmu yang banyak, dan semua yang terbaik, kita akan berasa kita sentiasa berada di atas. Maknanya, kita akan rasa kita sentiasa berada dalam keadaan yang sangat selesa. Adakalanya, kita tak terasa yang semua benda ni mungkin bukan lagi akan jadi milik kita satu hari nanti.
Adik : Oh, tapi apa kaitannya dengan layang-layang kakak?
Kakak : Layang-layang, kalau tak ada angin bertiup, atau mungkin layang-layang tu tak sesuai untuk terbang, susah nak naik tinggi macam tu (jari menunjuk ke arah layang- layang yang tinggi). Tai, apabila angin tak ada, ataupun ada bahagian dia yang rosak, akan terjatuh juga. Cuba adik bayangkan diri adik yang sihat macam ni, dan tiba-tiba adik demam. Adik rasa adik mampu tak nak pergi ke tadika?
Adik : Kalau adik demam, mestilah tak boleh. Kalau adik demam, nanti adik muntah kat tadika. Kesian cikgu kena basuh muntah adik, jadi lebih baik adik duduk kat rumah sebab Abah dan Mak boleh jaga adik. Mak boleh bagi adik makan ubat dan bila adik dah sihat nanti baru adik pergi sekolah balik. Hehe.
Kakak : Wah, pandailah adik kakak ni! Layang-layang kan, apabila ia terkoyak, ia akan jatuh. Tapi apabila sudah dibaiki, boleh je nak naikkan semula. Apa yang kakak nak cerita, dalam hidup ni, dari kita kecil sampai dah dewasa, pasti akan ada susah dan senang. Akan ada jatuh dan bangun. Apabila kita rasa senang dan selesa, kita kena ingat yang semua itu adalah pinjaman sahaja. Boleh jadi apabila tiba masanya, pinjaman ini akan ditarik balik.
Tetapi, dengan keyakinan kita yang kuat terhadap Tuhan kita, Insya-Allah segala perkara yang kita rasa susah, akan dipermudahkan. Dalam hidup ini, kita diuji dengan kesusahan bukan kerana Tuhan tak sukakan kita, tetapi sebab Tuhan sayangkan kita. Dia mahu kita lebih kuat untuk meneruskan amalan-amalan kita di dunia ini sebagai bekalan di dunia satu lagi nanti. Seperti Mak marahkan kakak dan adik bila kita buat salah, bukan kerana benci tetapi kerana sayangkan dan nak kita jadi lebih baik.
Si adik sudah pun terlentok dan meletakkan kepalanya di lengan si kakak. Mungkin terlalu asyik mendengar kakaknya bercerita, dan juga mungkin kepenatan bermain. Si kakak hanya tersenyum tatkala melihat adiknya yang manja itu sudah pun terlena. Dibelainya rambut adik yang nipis itu sambil matanya masih lagi tertumpu kepada layang-layang yang masih terbang di langit.
“Adik... adik masih terlalu kecil untuk mendengar semua ini. Namun, kakak berharap agar apa yang kakak cakapkan ni, tersemat dalam ingatan adik sehingga adik besar dewasa. Jangan risau, apabila adik sudah besar nanti, kakak akan ulang kisah ini untuk adik meskipun pada masa tu tiada layang-layang di langit. Kakak janji, insya-Allah”. Si kakak bermonolog sendirian.
Anak-anak muda yang main layang-layang tadi sudah pun menurunkan layang-layangnya. Si kakak pula mengangkat si adik yang terlentok itu pulang ke rumah. Si ibu tersenyum sambil menggelengkan kepala melihat si adik yang manja itu. Namun, memandangkan Maghrib sudah hampir masuk waktunya, si adik dikejutkan daripada lenanya. Mata si adik masih lagi terkebil-kebil, tetapi di bibirnya terukir senyuman yang sangat manis.
“Kakak...nanti kan, kakak cerita lagi ye pasal layang-layang tadi? Adik tertidur. Tak dengar habis tadi”, pinta si adik.
Kakaknya hanya mengangguk tanda setuju. Ibu bertanya tentang layang-layang melalui ekspresi mukanya, dijawab dengan kenyitan mata dan senyuman oleh si kakak tadi. Berlalulah sebuah petang yang indah dengan kisah di sebalik layang-layang.
renungkanlah perkara ini!!!

22 December 2010

HATI DAN AKAL BICARA CINTA


Di sebuah pondok usang milik seorang hamba.
Akal : Assalamualaikum, sahabat.
Hati : Waalaikumussalam...
Akal : Apa khabar iman anda?
Hati terdiam...
Akal bertanya sekali lagi.
Akal : Apa khabar iman anda?
Hati : Kurang sihat mungkin.
Akal : Mengapa?   
Hati : Aku merindui dia segenap jiwaku...
Akal : Dia yang mana, sahabatku?
Hati : Kedua dia. Dia yang hakiki, juga dia yang entah kemana akhirnya..
Akal : Tidak mengapa, Itukan fitrah manusia.
Hati : Tapi rinduku kepadanya kadangkala membuat jiwaku runsing. Fikiranku melayang terbang jauh ke angkasa. Kadangkala ketika beribadah juga aku teringat dia.
Akal : Cintamu padanya, juga cintamu padaNya, cinta padaNya kan yang lebih utama.
Hati : Tapi... Aku benar cinta dia. Aku benar rindu dia. Aku mencintainya kerana Allah. Kami saling menasihati kepada kebaikan. Aku mahu mengejar syurga bersamanya.
Akal : Apa makna cinta?      
Hati : Kasih dan sayang.
Akal : Bagiku cinta itu gila.
Hati : Mengapa pula?
Akal : Apabila kita mencintai seseorang, kita asyik teringatkan dia. Apa yang dikata jangan, sebaik mungkin kita elakkan. Apa yang diminta, seboleh mungkin kita usaha. Bila ada yang lain mendekati, bergelodak rasa cemburu. Apa kau rasa begitu?
Hati : Ya. Begitu yang aku rasa.
Akal : Apa kau tahu apa pula ibadah?
Hati : Orang kata ibadah itu taat dan patuh.
Akal : Ibadah itu juga adalah cinta.
Hati : Bagaimana dimaksudkan begitu?
Akal : Ibadah itu cinta. Berkasih-kasihan dengan Tuhan.
Hati terdiam lagi...
Hati : Jadi... Apa sebenarnya yang ingin kau sampaikan wahai akal?
Akal : Fikirkan, kalau kau benar mencintai dia kerana Allah, apa kau ada mengadu kepadaNya?
Hati : Aku puas sudah berdoa. Aku mendoakannya empat puluh kali setiap hari. Siang dan malam! Tegas hati..
Akal : Apa kau berdoa kepadaNya hanya kerana apabila kau terasa jauh dengannya? Apa kau hanya melipatgandakan ibadahmu ketika jiwamu rasa tak tenang?
Hati diam dan tertunduk...
Akal : Bagaimana boleh kau katakan cintamu kerana Allah. Sedangkan kau mengabaikan Dia ketika cintamu dengannya sedang indah bercahaya. Sabarlah wahai hati. Doamu mungkin tidak makbul sekelip mata. Barangkali Allah akan memakbulkannya di lain masa. Barangkali Allah ada hadiah yang lebih berharga untukmu!
Aliran sungai merah terasa semakin deras mengalir ke kepala...
Akal : Cinta kepada manusia yang gila seperti itu, hanya layak disandarkan kepada Allah. Allah menarik cintamu kerana Allah lebih mencintaimu. Allah merindui doa dan tangisan hambanya. Allah mahu kau kembali mengindahkan cintamu kepadaNya!
Hati mulai menangis... Sepi... Kesal...

thanx


I made this widget at MyFlashFetish.com.

mouse uh

 

bling2